Snåle men likbare stemmer

Har du en vokalist som du liker stemmen til, men som vennene dine hater? Noen sangere har så spesielle stemmer at folk enten har et elsk- eller et hatforhold til klangen på stemmene deres. Dette kan være alt fra vokalister som Bob Dylan, som utvilsomt har en lite vakker stemme, skarp og inntrengende, men har en oppriktighet i stemmen sin som gjør at man blir overbevist. Noen kvinnelige vokalister høres ut som menn og noen mannlige vokalister høres ut som kvinner. Noen høres ut som om de har røkt og drukket whisky hver dag siden 1938, og stemmebåndene høres ut som om de må være laget av sagblad. Allikevel er det noe der, en udefinerbar kvalitet som tiltaler en.

Coheed & Cambria

En vokalist som jeg selv liker men som jeg vet at andre ikke klarer er vokalisten i bandet Coheed & Cambria. Claudio Sanchez har en lys stemme, som kan irritere vettet av mange. Til tider er det mye pusting også, noe folk generelt ikke liker fordi man er oppdratt på vokalopptak der man har klipt vekk all innpust og utpust som vokalisten egentlig gjør i studio. Sjekk ut «The Broken» for å finne ut om du misliker Claudio sin stemme. Coheed & Cambria er forøvrig et av de bandene som har fulgt meg lenge, og som klarte kampen mot tidens tann. I min ungdomstid hørte jeg tilogmed på Bullet For My Valentine, noe som varte i ca. ett album og et vers. Coheed derimot, er et band som fortsatt virker friskt og kvalitetsterkt i mine ører. Andre av mine ungdomsfavoritter har vist seg å enda opp som barnslige rockeband med banale tekster og klisjéfylte låtarrangementer.

En vokalist jeg ikke er hverken begeistret for eller hatefull mot er vokalisten i bandet Beyond All Reason. Hvis du sjekker ut låta «Love Crossed Pistols» vil du skjønne hvorfor jeg nevner bandet. Rundt 2 minutter får du en smakebit på hvor høyt «Venno» – som det står at han heter på bandets Facebookside – kan komme. Stemmen hans er lys og gjennomtrengende.

En annen mann som har lys stemme og som får mye kritikk for stemmen sin er James LaBrie, vokalist i prog-metalbandet Dream Theater. Selv mange av fansen er skeptisk til bandets vokalist, og mange liker bare musikken til bandet og overlever tilstedeværelsen av vokalisten – de nyter den ikke nødvendigvis.

Axl Rose som er vokalist i Guns N’ Roses har en stemme som mange lar seg irritere av, også er han jo den største primadonnaen i rockeverdenen akkurat nå. Han oppfører seg utilgivelig mot oppvarmingsband og folk generelt, pluss at han dukker opp timesvis etter at konstertstart egentlig skulle vært.

Hvis vi går tilbake til lyse stemmer, som mange ikke klarer å høre på radioen har vi også norske Lukestar med Truls Heggero som er vokalist og gitarist. Hans falsettstemme kan irritere mange. Ikke så ulik er Jónssi fra Sigur Rós, som også synger i falsett mye av tiden. Sistnevnte kunne jeg ikke forestille meg at noen ville mislike – Sigur Rós liksom! Familien min ble allikevel skeptisk når jeg satte det på i stua. Jeg var sjokkert, men innså at det fins folk som misliker Sigur Rós også. Kanskje er det for sært, og kanskje vokalen kan være litt vanskelig å sette pris på?

The Mars Volta har ikke bare spesiell musikk og mye instrumentaldeler som man mistenker at «her MÅ de ha tatt syre for å finne på noe så far out», men vokalisten har også en meget spesiell stemme. Hvis du sjekker ut «With Twilight As My Guide» og hører på hele, noe jeg anbefaler, vil du finne ut om hans stemme er likbar eller ikke. Det er imidlertid obligatorisk å høre på minst de tre første minuttene.

Billy Corgan i Smashing Pumpkins er han som ikke har hår på hodet

Andre spesielle stemmer? Du har jo Jonas Bjerre fra Mew, Thom Yorke fra Radiohead kanskje, Billy Corgan i Smashing Pumpkins og Susanne Sundfør har definitivt en særegen stemme, men passer kanskje ikke inn i listen siden de fleste liker henne? The Tallest Man On Earth er et enmannsprosjekt med og av svensken Kristian Matsson, som enkelt kan sammenlignes med Bob Dylan, som allerede er nevnt. Norske Team Me er også et band man elsker eller hater, mye på grunn av vokalistens spesielle stemmebruk. Hvis du vil sjekke ut en annen norsk vokalist, som til motsetning av de fleste som folk blir irriterte av, som har lyse stemmer, er vokalisten i progrockbandet Thule fra Honningsvåg. Hør på sangen «Tægn» av Thule på Spotify. Vokalisten har en mørk og dyster klang på stemmen sin, og selv om du muligens ikke vil like stemmen, så er den verdt å sjekke ut.

En vokalist jeg selv ikke klarer er Geddy Lee i Rush. Bandet har mange kule låter, med mange gode musikalske deler og muligens tilogmed gode tekster, men stemmen til Geddy Lee – den klarer jeg ikke ennå. Kanskje jeg klarer å ignorere skepsisen min om en stund, men for nå – ikke sjangs.

Listen over rare stemmer som kan både være snåle og likbare kunne vært syvtusen-åttehundreogfemtifire år lengre, men en sånn liste gidder ikke jeg å lage. Derfor spør jeg igjen: har du noen vokalister du liker som er for snåle eller sære for resten av vennekretsen din?

11 thoughts on “Snåle men likbare stemmer

  1. Heisann. Jeg er ikke videre opptatt av hva vennekretsen måtte mene om min musikksmak eller hvordan vokalistens stemme faller i ørene på disse. En vokalist som jeg hørte mye på i min ungdom(som jeg jo fremdeles er)var Jon Anderson i Prog/symf.rock bandet YES som hadde sin storhetstid på 70 tallet. Jon Anderson synger med en veldig lys, hes stemme. Noen kaller sangstilen hans for falsett noe som ikke stemmer, han har bare en naturlig lys sangstemme og bruker ikke falsett sangteknikk. En annen vokalist som jeg setter meget høyt er Tom Waits, hans bruk av sangstemmen er umiskjennelig, dette i tillegg til at han er en eminent låtskriver(både melodisk og lyrisk)har gitt han en stor tilhengerskare i bl.a. Norge. Peter Gabriel er også en vokalist som jeg alltid har satt høyt, både når han var en del av Genesis og i solokarrieren har han vist en egenart både som vokalist og låtskriver.Når han forlot Genesis sank kvaliteten betraktelig på bandet, og de endte til slutt opp som et vanlig Pop-band.

    Vokalister jeg iriterer meg over gidder jeg ikke bruke tid på og har følgelig fortrengt disse fra underbevistheten! Det største problemet etter min mening er at mange «musikere» i dag ikke kan skrive egne tekster/melodier og blir i for stor grad diktert av en låtskriver/produsent. Dette fører til at musikken blir veldig lite orginal.Felles for vokalistene jeg har nevnt ovenfor er at de er meget dyktige musikere i tillegg til at de har utviklet en sangstemme.

    • Felles for disse vokalistene er at de ikke faller i smak hos min vennekrets, men nu skal det sies at de fleste i min vennekrets hører på mer pop-orientert musikk enn hva jeg gjør så musikkstilen kan være en like stor del av antipatien som sangstemmen til vokalisten. Jon Anderson spesielt er vel ikke elsket av alle utenom fanskaren til YES.

  2. Flott blogg forresten! Det kommer sikkert til å bli mange interessante tema fra en så reflektert ung mann!

  3. Venninna mi introduserte meg for mars volta for mange år siden og æ rett og slett elsker den lyse stemmen. Forøvrig elsker æ syrepartian også, og med akkurat det bandet tror æ det har vært vanskeligst å takle for folk rundt meg. Hadde også en forkjærlighet for mew da æ va yngre, men vokste dem litt fra meg med åran. Utrolig lærerik blogg forresten:)

Legg igjen en kommentar

