Konseptalbum <3

Er det to ting jeg liker så er det lister og konseptalbum. Derfor kan du skjønne at jeg nå er i ekstase ettersom jeg skal forene disse to, i ett og samme innlegg. En av grunnene til at jeg fikk meg blogg var muligheten for å publisere lister og skrive om musikk jeg liker. Jeg vurderte lenge om jeg skulle bruke Musikk i Perspektivoppgaven min fra 3. året på musikklinja som innlegg, men slo det fra meg når jeg innså at den oppgaven som ville vært aktuell var på åtte sider. Jeg skrev en oppgave om Jethro Tull og hva som gjorde albumet deres Thick As A Brick til et konseptalbum. I stedet for å lime inn hele oppgaven, skal jeg heller stjele et par linjer derfra, som omhandler konseptalbum generelt, og ellers fatte meg i korthet.

I oppgaven min fins det en setning der det står: «Når det kommer til musikken på et konseptalbum, er det ikke mange faste trekk. Her er det heller ting som er typiske for konseptalbumet, men ikke obligatoriske.» Jøss, det får’n si!

Konseptalbum har ofte en gjennomgående tematikk, historie eller til og med musikalske temaer som gjentas. Noen konseptalbum har en historie som går fra A til B, andre har bare et tema som går igjen i alle sangene, uten at de nødvendigvis er sammenflettet noe mer enn det. Selv liker jeg best de albumene med både historie og gjennomgående musikalske temaer. Jeg har alltid likt å vrenge og vri musikalske temaer, og lage forskjellige varianter og arrangementer av det samme temaet. Det appellerer også veldig til meg når historien er gjennomført, samtidig som teksten fremstår som den ypperste poesi. (Jeg kommer til å skrive et innlegg om «gode og dårlige» tekster. Heldigvis kan jeg være så subjektiv jeg bare vil).

 

Det er kanskje en mer eller [mye] mindre vågal påstand å si at konseptalbumet kom ut av progrocken, eller kanskje det er omvendt? Ja, det er sannsynlig det også. Det første konseptalbumet skal være The Beatles med Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band i 1967. Det kom såklart album som hadde konseptalbumlignende trekk før 1967, men The Beatles regnes i mange sammenhenger som det første mer eller mindre ordentlige konseptalbumet, selv om ikke alle låtene passer inn i platas «konsept». Noen sier at det er albumet til The Who A Quick One fra 1966 som er det første konseptalbumet og Frank Zappas Absolutely Free fra 1967, som en nummer to etter The Who, men ingen av de albumene er fullstendige konseptalbum, og det er kanskje ikke The Beatles sitt album heller. Noen mener at det første ordentlige konseptalbumet ikke kom før i 1968, fra The Pretty Things med albumet S. F. Sorrow. KonseptalbumLIGNENDE plater har det blitt laget så tidlig som 40-tallet, men selv om konseptalbumtrekkene ikke er skrevet i stein kan man være litt mer nøye og ikke bare si at «alle titlene på albumet hadde noe med farger å gjøre. Altså et konseptalbum.» (Colorful Ventures av The Ventures, 1961).

Mange gamle årstall. Betyr det at konseptalbumet er utrendy igjen? Tvilsomt. I løpet av det forrige årtiet blusset konseptalbumskapingen opp igjen. Alle lagde konseptalbum. Det var så mange som lagde konseptalbum, at band måtte avlyse planene om å lage konseptalbum, nettopp fordi «alle» gjorde det (tror det var Velvet Revolver som sa det til MetalHammer, men jeg er ikke sikker). Tilogmed Green Day har laget et par album som kommer under konseptalbumparaplyen med American Idiot fra 2004. Kongene av det moderne konseptalbumet, er imidlertid ikke Green Day, men Coheed & Cambria. De har laget en sci-fihistorie over 5 album med en begynnelse og en slutt. I god episk-verdensrom-saga ånd har de selvsagt laget slutten sist, med deres hittil siste album: The Year of the Black Rainbow, som kom ut i 2010. Heldigvis for meg kommer det snart et nytt album fra Coheed & Cambria, med ny historie, men i samme verden som den forrige. I originalhistorien, som det er blitt skrevet bøker og tegneserier av, er Coheed og Cambria foreldrene til historiens protagonist: Claudio. Vokalisten i bandet heter tilfeldigvis også Claudio til fornavn. For et sammentreff! Nevnte frontmann er forøvrig også uoffisiell verdensmester i albumtitler (skjekk listen).

 No World For Tomorrow

En liten liste med konseptalbum, som jeg liker veldig godt, og eier (og/eller har stjelt) som enten vinyl eller CD:

Band – Tittel

 Coheed & Cambria – Good Apollo, I’m Burning Star IV, Volume 1: From Fear Through The Eyes Of Madness, No World For Tomorrow, The Year of the Black Rainbow
Jethro Tull – Thick As A Brick (utrolig fet vinyl med avis som cover, med 12 sider!)
Judas Priest – Nostradamus
Mastodon – Blood Mountain, Crack The Skye
Motorpsycho & Ståle Storløkken – The Death Defying Unicorn
Opeth – Still Life
Pain of Salvation – Remedy Lane, Be, Scarsick
Porcupine Tree – Fear of a Blank Planet (for et sinnsykt bra album), The Incident
Pure Reason Revolution – The Dark Third
Pink Floyd – The Wall
Transatlantic – The Whirlwind

 

Det fins vel syv/fjorten håndfulle konseptalbum til som jeg ikke har nevnt engang, som jeg også liker veldig godt, men i listen her er det nevnt noen album som har en veldig stor plass i hjertet mitt (myten sier heldigvis at folk fra Nord-Norge har store hjerter, så plass nok er det vel). Flere av disse albumene blir nok å komme på fremtidige all-time favorittalbumlister. Flere av de bandene som kommer på den listen kommer nok også til å få sine egne innlegg, ettersom lidenskapen min for flere band er relativt store.

Konseptalbum har med stor sannsynlighet hatt en stor rolle når min kjærlighet for hele album har blitt utviklet. Jeg er ikke en person som hører på tre sanger fra et album, og ikke resten. Jeg elsker helhetlige album, som kan høres fra start til slutt og som er kvalitetsterke, og tåler tidens tann. Helhetligheten som følger med konseptalbumet, kan vanskelig matches av album som er bygget opp av enkeltlåter som ikke har noe med hverandre å gjøre.

Jeg elsker konseptalbum. Har du noen konseptalbum du liker ekstra godt?

Kilder:
Bortsett fra de i oppgaven min (en side med kilder som er unødvendig å ramse opp nå, ettersom jeg har sugd all kunnskapen opp, og selv blitt en [utømmelig] kilde):

http://rateyourmusic.com/list/Chrysostome/a_history_of_concept_albums_in_rock/

9 thoughts on “Konseptalbum <3

  1. Noen konseptalbum som jeg kan anbefale er:
    Rick Wakeman: Journey to the center of the earth
    Rick Wakeman: The Myths and Legends of King Arthur and the Knights of the Round Table
    Gentle Giant: Three Friends
    Gentle Giant: Interview

    Kommer tilbake med fler anbefalinger hvis der ønskelig!

Legg igjen en kommentar

