Platehøsten 2012

Ikke alt er negativt når sommer beveger seg mot høst, og høst etterhvert går over til vinter. For det første så dør all myggen og insektene, som man hadde glemt i løpet av vinteren. Hadde man husket på de, så hadde man ikke ønsket seg så mye til solvarme sommerdager, med irriterende småkryp. På høsten kommer det også ut en haug med ikke bare bøker, men også musikkutgivelser. Dette er en årelang tradisjon, som jeg ikke vet bakgrunnen til ordentlig godt. Plateselskapene har ihvertfall funnet ut at det er på denne tiden av året det er lurt å gi ut plater. Om det er fordi man begynner å tenke på det kommende mørket, og vil omgi seg med masse kunst som forebygging mot en eventuell depresjon er ikke lett å si. Grunnen kan jo like godt være at man atter en gang har begynt å få en mer stødig inntekt, ikke truet av pengeslukende feriesituasjoner, depositumer, store skolestartinnkjøp osv. Man er ferdig å kjøpe alt nødvendig, og hverdagen har kommet så godt igang, at man plutselig har litt penger å rutte med. Kveldene blir lange, og man trenger noe å fylle de kveldene med. Hva er bedre enn en haug med nye plater, da?

 

Så hva slags plater er det egentlig som kommer ut i den siste etappen av 2012 da? Hvis platehøsten begynner i morgen allerede, kan man trekke fram Katatonia og deres Dead End Kings, 27. august. Hvis man liker poppete punk kan man begynne å glede seg til 7. september, og Billy Talent sitt femte studioalbum Dead Silence. Hvis man derimot ikke vil ha et album som inneholder «Dead» i tittelen, og heller vil ha et nytt Bob Dylan-album, kommer hans nye album ut 11. september, og bærer tittelen Tempest.

18. september virker som en stor dag for platehøsten. Da kommer flere kjente artister med nye album. Da slipper blant annet Pink sitt sjette album The Truth About Love. Mika nøyer seg ikke med sannheten om kjærligheten, men vil gå helt tilbake til dens oppstandelse og gir ut albumet The Origin of Love. Nelly Furtado gir ut The Spirit Indestructible, og The Killers gir ut Battle Born.

Den 25. september er det også en stor samling med kjente artister som gir ut plater. John Frusciante, den kjente eksgitaristen til The Red Hot Chili Peppers, gir ut sitt ellevte soloalbum og nittitallsheltene No Doubt gjør en comeback med nytt materiale. Green Day gir ut det første albumet i en planlagt trilogi, og begynner med ¡Uno!. Den andre platen i trilogien kommer forøvrig 13. november, og bærer tittelen ¡Dos!.

Både Muse og Van Morrison kommer ut med hver sin nye plate 2. oktober. Born To Sing: No Plan B vil bli Van Morrisons trettifjerde studioalbum, men han blir allikevel slått av tidligere nevnte Bob Dylan, som med høstens utgivelse gir ut sitt trettifemte studioalbum. Og ikke bare kommer legendene Bob Dylan og Van Morrison ut med nytt album, det gjør også Mark Knopfler. 3. september kommer hans Privateering i form av et dobbeltalbum.

 

Mange store navn med andre ord. Allikevel så er det et band som kommer til å toppe min platehøst. Det er såklart Coheed & Cambria med The Afterman: Ascension. Et band jeg har nevnt flere gang enn andre på denne bloggen, rett og slett fordi jeg liker bandet veldig godt. Jeg har allerede bestilt den syke Deluxe-versjonen av albumet. Den inkluderer blant annet en turnédokumentar, en bonus-CD med uutgitte låter og demoer og en bok, med historien som følger til sangene på albumet. Jeg er en «sucker» for sånne gjennomførte pakker som medfølger albumet, og var solgt allerede med ordet deluxe.

I november kommer 50 Cent ut med sitt femte album Street King Immortal. 6. november kommer Aerosmith ut med et nytt album med den mildt sagt teite tittelen Music From Another Dimension!

Så lurer du nå sikkert på om hvilke to NORSKE plater du skal kjøpe til høsten? Vel, det kan så klart ikke jeg bestemme for deg, men jeg har allikevel to anbefalinger.

Anbefaling nummer 1:

Støypopbandet Bendik gir ut debutalbumet sitt 5. oktober. Og om du ikke kjøper vinylen og slår av lyset og sitter alene i mørket for å høre på musikken, så kan du i det minste sjekke albumet ut på Spotify eller lignende når det kommer ut. Sannsynligheten for at du kommer til å måtte høre på musikken i et mørkt rom for å absorbere melankolien og magien er relativt stor.

 

Anbefaling nummer 2:

Det Trondheimsbaserte punkbandet The Regent skal også debutere, og det med sin første EP i slutten av september*, noe jeg også ser frem til. Hittil har jeg nemlig bare hørt én sang de har laget. Den har så klart skrudd opp forventningene mine, og ettersom jeg ikke har kunnet dra på noen av konsertene deres venter jeg i spenning på om resten av materialet er like energisk og sterkt. Akkurat det tviler jeg ikke på. Du finner bandet på:

http://www.facebook.com/theregentband

Fins det mange flere plater som kommer ut denne høsten? Ja, det gjør det. Mine internasjonale høydepunkt, og kanskje de eneste utenlandske platene jeg faktisk bryr meg om er nevnte Katatonia og Coheed & Cambria. Muse kunne også vært spennende hvis det ikke hadde vært for at jeg (som nevnt i et tidligere innlegg) ikke klarer å nyte såkalte crossovere med ingrediensen dubstep som den ene halvdelen av miksen.

 

Selv om jeg syns det er relativt få band som kommer med nye plater, så tror jeg at jeg overlever lenge på Coheed og Katatonia sine nye album. Steven Wilson kommer også ut med en live-DVD 25. september, som er filmet på en turné som jeg fikk med meg. Konserten han hadde i Bergen 28. april i år var nok min beste konsertopplevelse, og jeg ser virkelig frem til DVDen for å beholde minnet om konserten så lenge som mulig.

Hvilke plater ser du frem til?

*En anonym og lite troverdig kilde forteller meg dette. Ikke sats pengene dine på at dette er riktig.

Legg igjen en kommentar

