The Big Slam & Space Jam, YO!

Hva liker jeg bortsett fra musikkrelaterte ting? Jeg liker mange ting, og en av de tingene er favorittsporten min: basketball. Finnes det noen forbindelse med denne interessen og musikk? Svaret: jaaaau!

Michael Jordan SLAM DUNK

Michael Jordan SLAM DUNK

Basketballaget jeg følger er Chicago Bulls, som spiller i NBA. Dette såklart fordi jeg vokste opp når Michael Jordan gjorde basketball berømt verden over, med å vinne 6 NBA-championships i løpet av 90-tallet, og filmen Space Jam. Det første jeg tenker på når jeg hører tittelen til den filmen, er singelen som Coolio, Method Man, LL Cool J, Busta Rhymes og B-Real ga ut som en del av promoteringen til filmen. Ja, du gjetta riktig; det kommer til å bli flere referanser som har med musikk av den litt mer hiphoppete (hehe, pun intended) typen.

Hit ‘Em High:

https://www.youtube.com/watch?v=ewOzi5-AZXU

Ah, ja. Den låta bringer tilbake gamle minner. Jeg så dessverre Space Jam nylig, og ble temmelig skuffet. Husket det som en veldig kul film, men så var det jo veldig lenge siden jeg hadde sett den.

Chicago Bulls har også en veldig kul intro til kampene sine, når de skal introdusere «the starting line-up for your CHICAGO BUUULLS!». De bruker Alan Parsons Project sin «Sirius».

Chicago Bulls introduction, 1997 NBA-finals:

https://www.youtube.com/watch?v=Zn6kiimEsYc

En ikke like kul basketballsang er Lil Bow Wow sin «Basketball»:

https://www.youtube.com/watch?v=V91gogOotWM

… som forøvrig også er fra en basketballfilm som har noe med Michael Jordan å gjøre. Karakteren til Bow Wow finner nemlig et par gamle sko, som har initialene til MJ på innsiden, som får ham til å spille som nettopp Michael Jordan.

Hva med låter som har referanser til basketball? Ja, de finnes også. Noen av de jeg har lagt merke til i det siste er:

I D12 sin låt «Shit Can Happen» rapper Kuniva følgende linje:

«The same cat who never gave a damn about your name

I gives a fuck about it like the next L. A. Clippers’ game»

Clippers er «det andre» basketballaget i Los Angeles. Laget som står i skyggen til verdenskjente L. A. Lakers, som har hatt stjerner som Kareem Abdul-Jabbar (som har scoret flest poeng i NBA all-time), Shaquille O’Neal og Kobe Bryant.

I Jay-Z sin «Empire State of Mind» har Mx5-Z (My Main Man Mister Master Z) opptil FLERE basketballreferanser. Den første:

«Say what’s up to Ty-Ty, still sippin’ mai tai’s,

sittin’ courtside, Knicks & Nets give me high five»

New York Knicks heter basketballaget som har hjemmebanen sin på Madison Square Garden, og New Jersey Nets (som det het når denne sangen kom ut) har fra i år av blitt Brooklyn Nets, som bortsett fra det nye navnet har fått nye eiere, ny arena og en haug med nye spillere. En av de nye eierene er faktisk Jay-Z. Så at han nå gir highfives til sitt eget lag er ikke så rart.

Jay-Z dribblin'

Jay-Z dribblin’

Den andre referansen i «Empire State of Mind»

«Me, I got a plug, Special Ed «I Got It Made»,

If Jeezy’s payin’ LeBron, I’m payin’ Dwyane Wade»

LeBron James og Dwyane Wade spiller på Miami Heat, som vant NBA-finalen forrige sesong (2011-2012).

Hva mer kan man si om basketball og musikk? Masse, masse, men det gidder ikke jeg. Og hva har jeg gjort mye av i det siste? Hva er konklusjonen din til det? Sett på basketball og hørt på mye nittitalls hip-hop? Pff! Tull og vas. Det er bare tilfeldig at jeg lagde denne spillelisten her: Gangster Light, som får meg til å tenke tilbake på min tid som gængster. De fleste låtene på spillelisten har er par ting tilfelles: en særs fet beat, catchy refreng (dat chorus gotta be catchy, or else no one’s gonna sing to it!), en rapper med særegen stemme og bra flow + tekst som tvinger deg til å høre på innholdet i låta. Et par av favorittene mine akkurat nå er «F*** You» av Pharaoe Monch (låta var på soundtracket til gængsterfilmen Training Day), «Diddy» av P. Diddy med Pharrell på catchy refreng, Diggy Doc av Redman, Ante Up – M.O.P., Remember Me – Eminem, RBX og Sticky Fingaz ++

U gotta check dat shit out, yo!

Kanskje jeg må finne de gamle sæggebuksene mine når jeg drar hjem til jul?

Legg igjen en kommentar

