R-R-R-R-REMIX!

Lukestar

Prolog: Dette innlegget skreiv jeg for en stund siden. Grunnen til at jeg ikke publiserte det når jeg skreiv det var fordi jeg ventet på godkjenningen til å publisere en remix på bloggen min, og laste den opp. Det har ikke lyktes for meg å få hverken et nei eller et ja fra band, management eller plateselskap, så jeg har endelig bestemt meg for å publisere både remix og innlegg. De kan gjerne kontakte meg hvis de vil at jeg skal fjerne den. Grunnen til at jeg laget den var jo fordi jeg vil ha et lydeksempel til innlegget jeg skriver om. Innlegget er forøvrig litt knotete skrevet, særlig siden ordet remix dukker opp så ofte, sammen med mange andre uoversettelige ord. At remix er remiks på norsk kan stemme det, men konseptet om remix syns jeg er enda mer definert når jeg bruker det engelske ordet, enn når jeg sier remiks for å fornorske det. Når jeg derfor staver med x kontinuerlig gjennom innlegget, er det for å forsikre om at det refereres til konseptet remixing og ikke at man mikser en sang på nytt.

Har du noen gang opplevd at du hører på en remix av en låt, og egentlig ikke skjønner hvorfor de ikke bare kaller det for en cover? Eller kanskje tilogmed hvorfor de ikke har gitt låta et helt nytt navn? Noen ganger er remixer så mye prosessert og distansert fra originalen, at man ikke hadde kjent de igjen hvis det ikke hadde vært for at man visste at dette var en remix. Dette opplevde jeg relativt nylig.

Bendik – ‘Og At Den Som Mistet Drømmene Skulle Bli Meg’

Det norske bandet Bendik skal til høsten slippe debutalbumet sitt. Som en nedtelling til plateslipp, gir de ut låter som de får forskjellige artister til å remixe også lager de videoer til remixene. En av disse er gjort av Burning God Little. Han har mikset låta «Igjen». Originalen høres slik ut.

Videoen til Burning God Little sin remix kan du se på vimeo: http://vimeo.com/41475768. Videoen er laget av Lars Kristian Boquist, som forøvrig er bassist i Dråpe.

Hvis du hører på begge vil du fort skjønne hva jeg mener. Burning God Little har ikke brukt så mye som et helt ord engang fra originalen, men klippet ut vokalstavelser. Om han bruker noen av instrumentene fra originalversjonen er ikke lett å høre, og har han, så er han flink til å skjule det.

Igjen er et perfekt eksempel på en remixer som legger så mye arbeid i å remixe, og så mye av seg selv i remixen, at man såvidt kjenner igjen låta. Det er imidlertid ikke en ting som Burning God Little er alene om. Hvis du for eksempel hører på remixalbumet av Radiohead sitt siste album «The King Of Limbs»; «TKOL RMX 1234567», vil du oppleve noe som virker som en slags konkurranse i å ta låtene så langt fra originalen som mulig, samtidig som man beholder essensen.

At konseptet remix har blitt en såpass omfattende transformasjon er ganske spennende. En av grunnene er sannsynligvis at flere og flere har begynt å remixe. Noe som gjør at man må skille seg ut for å få forespørselen neste gang. At det har blitt så mange er vel fordi det nå er blitt mye billigere og enklere å få tak i en DAW*.

At det er spennende at remixkulturen har blitt større de siste årene syns Thom Yorke fra Radiohead også. Om remixalbumet sa han at: «I was really curious to see how the people I was listening to so much would use what we gave them. I didn’t just want floor fillers and all that shit, I just wanted to see how the songs could really branch out and mutate. I love that there is such a culture of remixing at the moment, all this flow of ideas. I think it appeals to us as a band at the moment that ideas and versions are not so fixed and set in stone, it feels kind of healthy for music.»

Begynnelsen på remixen skal ifølge Wikipedia, ha startet i «dance hall»kulturen i Jamaica på slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet. Det begynte først med å fjerne vokalen, og gjorde mer og mer drastiske variasjoner på låter, sånn at de skulle være mer og mer dansevennlige, og holde danserne på dansegulvet. Tom Moulton får æren av å ha oppfunnet dance-remixen. Han var en mann man ringte om man skulle gjøre danselåtene sine enda mer dansevennlige, men han gikk også fra å være en «fikserkar», til å begynne å remixe «vanlige» låter helt om til danselåter, så de kunne bli brukt i danseklubber og diskoteker.

Det skal være sagt at det er forskjellige grader av «distansering» fra originalen i dagens remixer. Spennende ting man kan gjøre i en remix er ikke bare å endre lyden av et instrument, eller legge til flere elementer, men også endre på formen. Det skjer ofte med meg at jeg skulle ønske at en viss del i en sang, gjerne skulle kommet flere gang, samtidig som andre deler er helt unødvendige igjen. Man kan endre sjanger i en remix. Akkurat som man på 70-tallet gjorde om poplåter til danselåter, så kan man gjøre om danselåter til rockelåter, country, reggae eller hva det skal være. Man kan også endre harmonikken og stemningen helt. Noe som er populært i dagens remixkultur. Remixen er på mange måter ikke så forskjellig fra coverkulturen lengre. Artister har lenge skrudd og vridd låter helt til de passer mer til deres egen profil. Å endre akkorder og melodi til en låt, er det ingen som er sjenerte for å gjøre lengre. Hvis man da tar bort teksten, er det ikke et nytt stykke musikk og ikke hverken en cover eller en remix da? Er dette da en lur måte å lage ny musikk på, som man kanskje ellers ikke hadde klart å frembringe?

Når man skal remixe en låt, så må man jo ha noe å mikse på. Stems er det man kaller atskilte lydfiler av hvert enkelt instrument i en innspilling. Vokalen i et eget spor, gitaren i et eget spor, trommene i et eget spor osv. Alle lydfilene begynner fra starten av, sånn at når man slenger alle filene inn i et program, passer de overens med hverandre. Det vil si at om gitaren ikke starter før 3 minutter ut i sangen, så er det sporet tomt helt frem til da, men fila er fortsatt så lang som resten, så det er enkelt å synkronisere det med resten av instrumentene.

Men hvordan skal man da få tak i stems? Hvis man er heldig så får man stems om man spør en artist eller en artist sitt management, men jo større artisten er, jo mindre sannsynlig er det så klart. Ofte får man ikke tak i stems til hele innspillingen, men bare vokalen. Man må derfor bare følge med på når en artist har remixkonkurranse, som har blitt en populær greie de siste årene.

Radiohead – Nude Remix

Allikevel, selv om det er vanskelig å få tak i stems for en spesiell sang, så er det noen artister som er enklere enn andre å få tak i. Nevnte Radiohead har – sammenlignet med den normale artisten i gata – relativt ofte remixkonkuranser. På iTunes kan man for eksempel finne stems til «Nude», fra In Rainbows. Nine Inch Nails har tilogmed en egen nettside http://remix.nin.com/, der man kan lage seg en konto, laste ned stems og laste opp det ferdige resultatet. Man kan høre på andre sine remikser, stemme på de og kommentere. At Trent Reznor er en fremovertenkende artist og produsent er det ingen tvil om, og jeg syns dette er en genial idé. Kanskje blir det flere som vil gjøre det enklere for fans å remixe musikken deres.

Når jeg remixet Lukestar ble det slik:

Jeg fikk tak i Lukestar-stemsene fordi de hadde en konkurranse en gang i fjor. Jeg lastet ned filene, men gjorde ikke remixen ferdig før nå.

*DAW = Digital Audio Workstation, f. eks. Pro Tools, Cubase, Ableton Live eller Logic. 

De fleste kildene er henvist til i teksten via lenker på de aktuelle ordene eller bildene. De som ikke er det kan du finne her:

Thom Yorke om remixalbumet:

http://www.ateaseweb.com/2011/09/26/thom-yorke-speaks-about-new-radiohead-remix-album/

Roots of the Remix: http://en.wikipedia.org/wiki/Remix

Remiks Radiohead og Nine Inch Nails: http://createdigitalmusic.com/2008/04/radiohead-remixing-contest-full-stems-via-itunes-and-garageband/

One thought on “R-R-R-R-REMIX!

Legg igjen en kommentar

