Julebullshit, Harry Potter, John Williams & Daniel Radcliffe <3

Du vet når du har juleferie, og du reiser fra hovedstaden til hjemkommunen, som har en befolkningstetthet på 0,7 kvadratkilometer, og du plutselig har lite å gjøre? Det er en viss fare for at du tilogmed kommer til å kjede deg, og desperat prøver å finne på ting å gjøre, for å unngå en sikker død av kjedsomhet. Typisk historie, ja? Vel, nå har det seg sånn at det er akkurat dette som har skjedd meg.

Motorpsycho – Blissard av Johan Harstad

Jeg har fylt dagene mine med å spise, lese litt i boka til Johan Harstad om Motorpsycho sitt album Blissard (som ble nummer 25 i Morgenbladet sin kåring over de hundre beste norske platene gjennom historien), spilt Flåklypaspillet til Nintendo DS (jeg fant også ut at jeg hadde 436 Pokémon på Pokémon Diamond), sett på TV (du vet Bones, CSI, Two and a half men, Simpsons, en Adam Sandler-film, Gladiator så vi + masse, masse reklame), spille gitar og høre på musikk på forskjellige formater (vinyl, iTunes, Blu-ray, Spotify, YouTube).

Flåklypa Grand Prix til Nintendo DS

På tross av alle de tingene, har det fortsatt vært øyeblikk hvor jeg har prøvd å finne ut flere måter å holde kjedsomheten borte på. Jeg vurderte tilogmed å begynne å lese Harry Potter-bøkene igjen. Da kom jeg til å tenke på hvor gode bøker de er. Sist jeg hadde noe med Harry Potter å gjøre, var det derimot med blandede følelser. På grunn av DE JÆVLA FILMENE! Eller … filmene var forsåvidt greie de, men DANIEL RADCLIFFE SUGER NOE JÆVLIG!  På den ene siden kunne flere av skuespillerne i de filmene ha alt fra middelmådige, til sterke skuespillerprestasjoner, bortsett fra Daniel Radcliffe som … ja, du skjønner. Jeg kan nemlig ikke huske å ha lest i bøkene at Harry Potter hadde downs syndrom. Og misforstå meg rett; jeg har ingenting imot folk som har nevnte syndrom, og vil ikke støte noen med downs (hallo, ingen vil bli sammenlignet eller assosiert med Daniel Radcliffe), poenget mitt er bare at det virker som om han prøver å spille noen som har downs, og ikke greier det heller, men … eh, ja. Alt blir liksom feil med Daniel Radcliffe. Det blir en fornærmelse for den gruppen mennesker man sammenligner han med. Han er en SÅ dårlig skuespiller. Han burde iallefall ikke vært stjernen i min barndoms favorittbokserie. Ikke det at noen brydde seg om at Daniel Radcliffe sine manglende skuespillerevner skulle ødelegge hundretusenvis med barndommer. Ingen brydde seg om at de ved Daniel Radcliffe som HOVEDROLLEINNEHAVER kom til å ødelegge en filmserie, som kunne blitt noe virkelig bra. Når man først får muligheten til å lage noe med potensiale for storhet, så ansetter man ikke Daniel Radcliffe til å gjøre den viktigste jobben! Det verste er imidlertid å vite at Daniel Radcliffe fikk brevet fra Galtvort, og ikke jeg.

Noen bilder av Daniel Radcliffe med tekst til:

Emma Watson som Hermine lot oss i det minste ha noe å se på

Haters er sånne som meg det

Aaaah, så sjarmerende

En haug med forskjellige regissører gjorde også at kontinuiteten var fraværende gjennom filmserien. Kunne de ikke bare fått Terry Gilliam til å regissere flimene da? På musikksiden var det også flere forskjellige komponister, men la noen av oss merke til det? På det visuelle ble det i alle fall unektelig store forskjeller mellom byttene av regissører. De to første filmene både ser og føles som koselige familiefilmer, som blir sendt på TV i jula, mens den tredje er mørk og dyster, og Galvort har tilogmed fått nytt design!

Legoet var ikke så ille da

Til tross for alt dette, eller kanskje på grunn av Daniel Radcliffe sin udugelighet, har jeg altså lyst til å lese Harry Potter-bøkene om igjen. Problemet oppstår hvis jeg begynner å se for med Daniel Radcliffe sitt ansikt når jeg leser om Harry Potter. Før filmene kom så Harry Potter annerledes ut i hodet mitt. Etter at de første filmene kom begynte han å se ut som Daniel Radcliffe, når jeg leste bøkene også! Før det så han ut som han gjør på utsiden av bøkene.

Var det noen av oss som la merke til at musikken ikke hadde samme komponist gjennom serien? Kanskje. Jeg tenkte nok ikke på det når jeg så filmene, men jeg lurer på om jeg kanskje syntes at musikken fikk en mindre rolle, jo lengre ut i serien man kom. Ble det mer og mer revamping av de temaene som John Williams presenterte i de tre første filmene? John Williams komponerte musikken til de tre første flmene, men han gjorde ikke alt arbeidet i sammenheng med Mysteriekammeret. William Ross måtte inn og fullføre arbeidet til John Williams, fordi JH måtte jobbe med Catch Me If You Can av Steven Spielberg. Musikken til den fjerde filmen ble komponert av Patrick Doyle og den femte og sjette av Nicholas Hooper. Film #5 inneholder «Fireworks», som har en ganske teit shreddegitarsolo (syns ihvertfall den var teit da jeg hørte den sist, kanskje jeg kan lære å sette pris på den). Nicholas Hooper har definitivt en annerledes stil enn John Williams. John Williams sine Harry Potter-temaer og arrangementer har definitivt den «magisk jul»-stemningen, mens Nicholas Hooper lager mørkere musikk, og er kanskje ute etter de sterke følelsene. John Williams sine komposisjoner er derimot mye mer fengende – noe man husker og kan nynne på. Hooper vil få deg til å gråte og hoppe i kinosetene, mens Williams er ute etter å lage minneverdige, musikalske opplevelser.

Musikken til den todelte slutten av filmserien er komponert av Alexandre Desplat, som for meg virker som en litt mer tradisjonell (les: kjedelig) filmkomponist enn de andre. Han kan også ha mange kule arrangementer, og vrier og alt det der, men han mangler den gode melodi. John Williams har evnen til å balansere alt det man trenger i en film, samtidig som han kan lage en god melodi til å støtte historien. Desplat sine komposisjoner er simpelthen ikke like sterke, og fulle med kvalitetsmusikk. Det er liksom «bare» filmmusikk.

Det skal være sagt at en må ta disse ord med en bøtte salt. Jeg har bare skumlest filmmusikken kjapt, og det kan hende at observasjonene mine bare er svada. Hvem bryr seg uansett? Det vi vet, er at Daniel Radcliffe suger og jula er en tid for tradisjoner og nostalgi. Derfor skal jeg prøve å fortrenge ansiktet til Daniel Radcliffe, og lese Harry Potter-bøkene. Det skal imidlertid ganske mye til for å fortrenge det stygge trynet til Daniel Radcliffe (og hvorfor valgte de han? Han har ikke engang riktig farge på øynene [Harry Potter skal ha grønne, ikke blåe øyne] og greier altså ikke engang å SE UT SOM Harry Potter. Den jævelen) så ønsk meg lykke til!

God ferie!

One thought on “Julebullshit, Harry Potter, John Williams & Daniel Radcliffe <3

  1. HAHA! såg for meg deg som Harry Potter no! DET hadde vert så jævli digg !

Legg igjen en kommentar

