Er det over allerede? Hva gikk vi glipp av?

Det er den tiden av året. Alle musikkjournalistene for de forskjellige nettsidene og magasinene har for lenge siden lagt ut sine lister over hvilke artister som var best for året, og hvilke utgivelser som var de beste. Hvilket år? Hvilke utgivelser?

Selv prøver jeg å tenke på hva jeg syntes var best i år, men de fleste platene jeg sjekker opp kom visst ut i 2011. Steven Wilson med Grace For Drowning, Opeth med Heritage, Mastodon  med The Hunter, Foo Fighters med Wasting Light, Machine Head med Unto The Locust, Okkervil River I Am Very Far, Pain of Salvation Road Salt Two, Petter Carlsen Clocks Don’t Count, Radiohead The King of Limbs, Team Me To The Treetops! – alle sammen plater som kom ut i 2011. Noen av de har jeg ikke kommet riktig inn i enda engang. Machine Head og Pain of Salvation sine siste plater har jeg enda ikke lyttet på og blitt kjent med, selv om jeg anser meg som fan av begge bandene, og har kjøpt dem begge.

Er det da rart at jeg påstår at det ikke har kommet noe i år, når det er mange plater fra 2011 jeg ikke har viet tiden til enda? Jeg har havnet på etterskudd.

Når jeg nå skummer gjennom musikkbiblioteket mitt, så finner jeg allikevel noen plater fra 2012 som jeg både har hørt på og likt, og noen jeg ikke har blitt særlig godt kjent med ennå. Mesteparten av den musikken som har kommet i år har jeg kun fått i hus, uten å utforske noe grundigere. Derfor ville det være poengløst for meg å lage en topp-10-liste for 2012. Her er allikevel noen av albumene jeg så fram til i 2012 – noen av de har jeg hørt masse på:

Bendik – Drømmen Gjør Meg Ingenting (fikk vinylutgaven til jul, har ikke hørt så mye på plata tidligere i år)
Coheed & CambriaAfterman: Descension (jeg bestilte Deluxe-versjonen, som var helt fantastisk. Mer om den seinere)
GojiraL’Enfant Sauvage (special edition CD/DVD + t-shirt. YEAAAH!)
Katatonia – Dead End Kings (har ikke engang hørt noe særlig på Spotify engang [dessverre])
Kari Bremnes –
Og Så Kom Resten Av Livet (har lastet det ned*, men ikke spilt gjennom hele plata engang)
Kråkesølv –
Alle Gode Ting (har lastet ned, men bare hørt gjennom halvannen gang)
Motorpsycho & Ståle Storløkken –
The Death Defying Unicorn (CD som jeg har hørt masse på + at jeg og en kompis så de live på Operaen sammen med Ola Kvernberg, Trondheimsolistene og Trondheim Jazzorkester)
Sigur Rós –
Valtari (har lastet ned, og hørt på endel)
Storm Corrosion –
Storm Corrosion (har kun lastet den ned, men skal kjøpe vinylversjonen også. Liker albumet skikkelig godt og artworket ser fabelaktig ut på et stort cover!
Susanne Sundfør –
The Silicone Veil (har akkurat lastet ned, og hørt gjennom noen ganger)
The Mars Volta – Noctourniquet (har ikke hørt gjennom plata engang!)

Årets beste plate? Min favoritt av de nevnte må være Motorpsycho & Ståle Storløkken med The Death Defying Unicorn. 

Motorpsycho & Ståle Storløkken @ Operaen

Jeg må nesten også nevne at norske Ihsahn har fått mye internasjonal ros, og mange førsteplasser i topplister for sitt siste album Eremita. Jeg har bare hørt litt på det, men kan godt være tilbøyelig til å tro at jeg faktisk har gått glipp av noe, og burde sjekke det ut før eller seinere, om man kan få seg selv til å nyte metal av den litt mer ekstreme sorten (ikke for gamlinger som syns The Beatles lager bråkemusikk altså). Det forrige albumet til finske Swallow The Sun likte jeg veldig godt, men årets (2012) album har jeg altså ikke sjekket ut i det hele tatt. Swans med The Seer har også vært inkludert i en del topplister, og fått selveste gullmedaljen ved et par anledninger, uten at jeg har sjekket ut hele plata. Det skal jeg prøve å få gjort. Det samme gjelder Godspeed You! Black Emperor med plata Allelujah! Don’t Bend! Ascend! og Devin Townsend Project med Epicloud. Sistnevnte sitter jeg og streamer akkurat nå, og må innrømme at det er en fornøyelse å sitte og høre på så morsom metal! Da mener jeg ikke at det er musikk man flirer og gjør narr av, – som Dragonforce eller Manowar – nei, det er kvalitetssterkt og energisk og Devin Townsend beviser nok en gang at den kreative tanken hans fortsatt er proppfull med gode ideer.

Hva kommer til å skje i 2012 da? Ja, vi kommer tilbake til det …

                                                                                                                                                                         

*Når jeg skriver lastet ned, så er det enten fra iTunes eller fra nettbutikken til band/plateselskap/lignende

Legg igjen en kommentar

