#norskbasketball

«Wow! Så du det, eller?» roper jeg, gira og spent.
«Hva, nei, hva skjedde nå?» svarer kompisen min.

Kameraten min klarte det kunststykket å se bort når kampens høydepunkt skjedde. Vi sitter i Apalløkka idrettshall på Ammerud, bydel Grorud i Oslo. Vi ser på basketballkamp, på norsk toppnivå. BLNO heter toppserien i Norge, og mitt første møte med med proffbasket i Norge er overraskende. Jeg hadde ganske lave forhåpninger til nivået, men blir rimelig imponert når Ammerudspiller Ronald Timus greier å ta imot en alley-oop-pasning bak hodet sitt, og dunke den hardt i kurven, så den spretter opp. Kampen må stoppes, for å senke kurven – som henger fra taket – ned igjen. Tross i ellers godt spill fra Ammerud er det Tromsø Storm som tar over den siste perioden, og ikke bare vinner kampen, men også seriemesterskapet. Ron Timus har forøvrig spilt for Tromsø Storm før.

Ammerud basket – Ron Timus #7

Nei, det var ikke selve spillet som skuffet meg, men heller rammen rundt kampen. Når jeg kom til Apalløkka satt det to jenter i inngangshallen med en pengekasse. De hadde ikke kortterminal, så når kompisen min kom et kvarter seinere måtte jeg ut og gi han en femtilapp som jeg hadde tatt ut før jeg dro til Ammerud. Da var jentene borte, og vi måtte tvinge billettpenger på kioskvakta for å få betalt for kompisen min.

Å vite at det skulle spilles kamp i nasjonal toppserie på Ammerud var heller ikke så lett. Mangelen på promotering var vel ca. total, og informasjon om billettkjøp og lignende manglet på sportsklubbens nettside. Tar de kort eller ikke? Heldigvis tok jeg ut penger før jeg dro.

At basketball i Norge er for spesielt intresserte kan jeg leve med. Det er allikevel rart at man ikke skal tilgjengjeliggjøre sporten, og nesten med vilje prøver å holde seg eksklusiv. Det er ikke særlig lett å komme inn i basket-Norge. En må omtrent ha noe å gjøre med klubben fra før av om en vil vite om en skal ta med seg kontanter eller ikke.

Ikke skal det så mye til heller før ting blir oversiktlige, og mer publikumsvennlige. Info på klubbens nettsider om kommende kamper, pris på billetter og lignende er gull verdt. Det samme gjelder en kortterminal. Det er heller ingenting galt med å skape litt blest rundt kamper, og rapportere litt mer rundt de, og skrive om høydepunkter og resultater. Det beste hadde så klart vært om kampen ble filmet, og man kunne vise slow-motionvideo av Ron Timus sin atletiske slam dunk. For å vise til potensielle publikummere hva de går glipp av. Så lenge de ikke stirrer bort på benken mens ting skjer, da.

Jonathan Jones (Tromsø Storm) dunker i en kamp på hjemmebane mot Ammerud

Det er mange enkle ting som kan gjøres for å få sporten mer populær i Norge. Jeg tror det er flere potensielle fans som bare sitter og venter på å bli invitert med i basketnerdenes nærvær. Det er noe jeg kunne tenke meg å jobbe for. Gjerne samtidig som jeg spiller for en klubb.

Jeg har nemlig veldig lyst til å spille med et lag. Jeg så at Ammerud basket skal starte et lag i 6. divisjon fra høsten av. Det er den laveste divisjonen i region øst, altså det stedet der jeg håper å finne et lag jeg kan trene og spille med. Kanskje jeg kommer meg inn på Ammerud sitt 6. divisjonslag, og kan begynne å jobbe med promotering for klubben generelt, og for BLNO-laget deres?

Jeg kommer til å skrive flere innlegg om basketball, og oppfordrer alle til å gå og se en basketballkamp i år. Sjansen er stor for at du blir overrasket over hvor bra underholdning det er.

(P.S: Her er en video med Ron Timus highlights fra sesongen som var: http://youtu.be/khNMnVbSorg)

Legg igjen en kommentar

